غیر انتفاعی واجب‌تر از نان شب

(علل گرایش خانواده‌ها به مدارس غیر دولتی و لاکچری)

🔹آنچه در این گفت‌وگو آمده نظرات بنده درباره «اکثریت»‌هاست نه «اقلیت»‌ها. هر مورد دارای موارد نقض و استثناست.

🔸این نظرات هیچ یک بر اساس تحقیق و پژوهش میدانی و علمی نیست. بیشتر بر مبنای مطالعاتم و ارتباطات خوبی است که با خانواده‌ها و مدارس سراسر کشور دارم و مراوداتم با مدیران وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش و کارشناسان. همچنین تجربیاتم در کارگاه‌های آموزشی که برای معلمان و دبیران عزیز برگزار می‌کنم.

🔻از لید: هفته قبل بود که وزیر آموزش‌وپرورش سامانه‌ای را برای شکایت خانواده‌ها از مدارس غیردولتی افتتاح کرد. مدارسی که شهریه دریافتی آنها از خانواده‌ها بعضا آن‌قدر زیاد است که قابل هضم نیست.

▶️گزیده‌ی گفت‌وگو:

🔸مدارس دولتی به خاطر جمعیت زیاد دانش‌آموزان از سویی و از سوی دیگر نیروی
انسانیِ کم همواره مشکل دارند.

🔹مدارس غیردولتی بچه‌ها را چند ساعت بیشتر نگه می‌دارند و در نتیجه پدر و مادر می‌تواند به کارهای شخصی‌ و شغلی‌اش بیشتر رسیدگی کند.

🔸فضای مدارس دولتی در قیاس با مدارس غیردولتی خیلی بهتر و بزرگتر است.

🔹اغلب رتبه‌های برتر در جشنواره‌ها، مسابقات و کنکور و … در مدارس دولتی تحصیل کرده‌اند، چراکه اضطراب نمره و درس کمتر است و 80درصد دانش‌‌آموزان کشور در این مدارس تحصیل می‌کنند.

🔸در دبستان‌های غیر دولتی تنوع معلم‌ها بیشتر است و کلاس‌های متفاوتی وجود دارد. کلاس‌هایی چون نمایش، خلاقیت، پژوهش، فلسفه، رباتیک، کتابخوانی و… که جایشان در مدارس دولتی خالی است و البته آنها مجاز به برگزاری این کلاس‌ها هم نیستند.
@azein0labedin
🔹دبیرستان‌های غیر دولتی اردوها و کلاس‌های فوق‌برنامه زیادی دارند که شاید بتوان گفت این ساعات اضافی می‌تواند به مهارت‌آموزی کمک کند. هرچند باید کیفیت آموزش را برای رسیدن به نتیجه درست مورد بررسی قرار داد.

🔸در دوره دبیرستان(دوره دوم) بیشتر تقاضا در مدارس غیردولتی بر رتبه خوب کنکور متمرکز است و خانواده‌ها چنین درخواستی دارند و بچه‌ها به سمت تست‌زنی و کلاس‌های فشرده و … سرازیر می‌شوند که می‌تواند فضای روانی را برای آنها سخت کند.

🔹یکی از مشکلات دبستان‌های غیردولتی این است که اغلب آموزگاران این مدارس از معلم‌های بازنشسته یا معلمان غیر رسمی هستند که آموزش‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلم را ندیده‌اند و اغلب به شیوه سنتی آموزش می‌دهند.

🔸معلم‌های دبستان‌های دولتی از نسل جدید معلمان هستند که خلاقانه‌تر برخورد کرده و کمتر بچه‌ها را به حفظ‌کردن ترغیب می‌کنند.

🔹مشکلات اقتصادی شاید مانع از حضور بعضی از دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی شود.

🔸ممکن است خانواده‌ای چند سالی فرزندش را در مدرسه غیردولتی ثبت‌نام کند، اما او را از مدرسه بیرون بیاورد، چون در نهایت این مدارس راضی‌اش نمی‌کنند.

گفت‌وگوی روزنامه شهروند با
علی‌اکبر زین‌العابدین

یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸

لینک مصاحبه: http://yon.ir/dh15Z

برچسب ها: بدون برچسب

نظر بگذارید

قسمت های ضروری با * مشخص شده