کوچه‌ آنلاین

👈🏽كولر اداره ارشاد پس برنمی‌آمد. سالن از عرق خودم و جمعیت، بوی مرغ‌دانی گرفته بود. سخنرانی‌ام تمام شد و رسیدیم به پرسش و پاسخ. یک‌دفعه یکی از مادران بدون نوبت اعتراض کرد: «شما به جایی که بگی چه‌جوری برای بچه‌هامون کتاب بخونیم، اول این گوشی‌ها رو از دست‌شون بگیرین!»
چادر مشکی‌اش را گرفت روی صورتش و گریه‌ سوزدار کرد. هم‌زمان صدای هِن و هِن کولر می‌آمد.

  • «اوناهاش! دو ساعته شما دارین حرف می‌زنین، سرش توی اون لعنتیه. بیدار که می‌شه بازی می‌کنه تا شب. چشم‌هاش داره درمی‌آد. نمی‌دونم بره کلاس اول اصلاً می‌تونه درس بخونه؟»
    پسرش سبزه‌‌نمکی و کوچولو بود. گفتم: «چه کسی این گوشی رو بهش داده؟» از زیر گریه گفت: «خودم.» گفتم: «شما دادی اون‌وقت من ازش بگیرم؟!» گفت: «یکی دو سالش که بود و گریه می‌کرد، می‌دادم بهش و آروم می‌گرفت. الان خودش برمی‌داره. ازش هم بگیریم انقدر جیغ می‌کشه و خودش رو می‌زنه که…» و دوباره به هق‌هق افتاد؛ انگار عزیزی از دست داده باشد…

👈🏽دبستانی که بودیم توی کوچه زندگی می‌کردیم. مسابقه دوچرخه‌سواری می‌دادیم. با دندان تشتک کانادا باز می‌کردیم. تن‌تن و میلو رد و بدل می‌کردیم. با آخرین آهنگ اندی و کورس و اخبار مایکل جکسون و مارادونا پز می‌دادیم. وراجی می‌کردیم. خودمان را به رخ می‌کشیدیم. از زور بازوی بابا و دایی و عمو، چاخان می‌کردیم. قهر و آشتی می‌کردیم. رازهای مگوی هم را برملا می‌کردیم. بزرگ‌تر که می‌شدیم توی کوچه یواشکی عاشق می‌شدیم.
کم‌کم اما کوچه‌های شهر پر از ماشین و پر از بچه‌آزار و کمی پر از دزد شدند! بچه‌ها بند شدند توی خانه‌ها. امروز بچه‌ی ما، تبلت را می‌گذارد روی پایش با همان بچه‌های کوچه، آنلاین بازی می‌کند. هم‌زمان با یکی از همان بچه‌های کوچه تلفنی صحبت می‌کند، همان وراجی‌ها و قهر و آشتی‌ها و به رخ کشیدن‌ها و… هم‌زمان بازی رئال و یوونتوس را از تلویزیون دنبال می‌کند و شلیل‌ را هم از بشقاب کنار دستش برمی‌دارد و خِرت خِرت گاز می‌زند و صدای موسیقی رپ را هم گوش می‌کند و اگر بابا سؤالی ازش بپرسد هم‌زمان جواب می‌دهد و با دید محیطی، اکانت دومش را از گوشی کناری چک می‌کند. بزرگ‌تر که می‌شود توی کوچه‌ی اینستاگرام عاشق می‌شود. بچه‌ها هم مثل بزرگ‌ترها نمی‌توانند تنها بمانند. راهش را پیدا می‌کنند.

👈🏽به گزارش ایتنا در سال ٩٦، نتیجه یک پیمایش نشان می‌دهد ٦٦ درصد کودکان ٣ تا ٥ سال ایرانی از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند و ٤ درصد کودکان ایرانی هم از ٦ ماهگی کاربر این ابزار هستند.

علی‌اکبر زین‌العابدین

برچسب ها: بدون برچسب

نظر بگذارید

قسمت های ضروری با * مشخص شده